Her kan du finde alle nyheder og pressemeddelelser fra Danske Destinationer
Presse-kontakt:
Tina Baungaard-Jensen
+45 41 28 10 01
En ny landsdækkende kampagne skal varme danskernes følelser for ferie i
hjemlandet op. Kampagnen spiller på kontrasterne i naturen og ved kysten
Danmark rundt.
Turisme skal ikke længere kun måles på overnatninger og omsætning. Et nyudviklet værktøj sætter tal på turismens effekter på tre bundlinjer; økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed.
Danske Destinationer skal have ny formand. Ny kvinde ved roret bliver direktøren for Bornholmsk turisme, Pernille Kofod Lydolph
Danske Destinationer detog på Folkemødet 2021 med en debat om det voksende behov for at skabe et mere bæredygtigt samfund – miljømæssigt, socialt og økonomisk. Inden for turisme er der meget at hente på klimakontoen, men det handler om mere end klima. Vi mangler et fælles sprog for, hvad bæredygtig turisme egentlig er i praksis?
Bæredygtighed i dansk turisme skal gentænkes, så vi matcher vores nordiske
konkurrenter. Brancheforeningen Danske Destinationer skal over to år sætte nye
standarder for bæredygtig turisme.
Fra 1. januar 2021 er alle 19 etablerede destinationsselskaber medlem af Danske
Destinationer. Det betyder, at alle destinationer i Danmark nu – på trods af deres
forskelligheder – taler med en samlet stemme. Tilsammen repræsenterer
medlemmerne en årlig turismeomsætning på 128 mia. kr. svarende til 97% af den
samlede turismeskabte omsætning i Danmark.ske Destinationer rusker op i bæredygtig turisme
Som følge af corona-pandemien holdt langt flere danskere sommerferie i Danmark i år, og det har givet
dem et mere positivt syn på Danmark som ferieland. Det fremgår af en ny undersøgelse fra Epinion, som
også viser, at danskerne søgte ud i og væk fra indendørs aktiviteter og menneskemængder
En del af Landdistriktspuljens midler skal nu bruges til at udvikle et bæredygtigt turismeregnskab, der
sætter tal på både de økonomiske, sociale og miljømæssige aspekter af turismen.
Bag projektet ”Bæredygtigt turismeregnskab” står en stor gruppe af turist- og forskningsinstitutioner.
Danske turismeaktører i hele landet har meldt sig klar med lokal opbakning til en massiv national holdindsats for at kickstarte dansk turisme sammen. Målet er hurtigst muligt at genrejse dansk turisme og øge omsætningen hos landets trængte overnatningssteder, attraktioner og spisesteder. Kickstart Dansk Turisme 2020 er konkrete aktiviteter for 30 mio. kr., der både på den korte og den lange bane kommer til at bidrage til et fælles comeback for dansk turisme.
Da Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse i denne uge ekstraordinært trådte
virtuelt sammen, for at debattere og prioritere initiativer, som skal medvirke
til at afbøde konsekvenserne af COVID-19 for dansk erhvervsliv, var ét af
initiativerne en henvendelse fra Danske Destinationer.